banner

ኦርቶዶክሳዊ መርዓ

በስመ አብ ወወልድ ወመንፈስ ቅዱስ አሐዱ አምላክ!
ኦርቶዶክሳዊ መርዓ
እቲ ናይ መጀመርታ ሰብ ኣዳም ምስ ተፈጥረ ንበይኑ ይነብር ነበረ። መፍቀሬ ሰብ እግዚአብሔር ድማ ጸገም ሰብ ፈሊጡ፡ “ሰብኣይ በይኑ ኺነብር ጽብቕ ኣይኮነን። ንእኡ እትሰማማዕ ደጋፊት ክገብረሉ እየ” ብምባል ካብኡ ዘይትፍለ ሓቢራቶ እትነብር ካብ ጎድኑ ንሔዋን ፈጠረሉ። ኣዳም’ውን “እዚኣ ዓጽሚ ኻብ ኣዕጽምተይ፡ ሥጋ ኸኣ ካብ ሥጋይ እያ ካብ ሰብኣይ ተወሲዳ እያ እሞ ሰበይቲ ትብሃል” ብምባል ተቐቢልዋ ከም ነፍሱ ይፈትዋ የኽብራ ነበረ። ኣብ ጊዜ ሓጐሱ ኣብ ገነት ከመኡ ኸኣ ኣብ ጊዜ ሽግሩ ኣብ ምድረ ፋይድ ምስ ሓንቲ ሔዋን ከይተፈላለየ ጸኒዑ ተረኽበ። ሔዋን’ውን ምስ ኣዳም ጸኒዓ ተረኽበት።


እግዚአብሔር ኵሉ ዝኽእል እኳ እንተኾነ ንሓደ ኣዳም ሓንቲ ሔዋን ንሓንቲ ሔዋን ውን ሓደ ኣዳም እዩ ፈጢሩ። (ዘፍ. 2፡20-25)። ጐይታናን ኣምላኽናን መድኃኒናን ኢየሱስ ክርስቶስ ድማ ነዚ ሕጊ እዚ ደጊሙ ኸጽንዖ ኸሎ፦ “እቲ ኻብ መጀመርታ ዝፈጠረ ሰብኣይን ሰበይትን ገይሩ ፈጠሮም። ስለዚ ሰብኣይ ኣቦኡን ኣደኡን ኃዲጉ ምስ ሰበይቱ ይዋሓድ፡ ክልቲኦም ድማ ሓደ ኣካል ይኾኑ። ደጊም ሓደ ኣካል እዮም እምበር ክልተ ኣይኮኑን። እምበኣር ነዚ ኣምላኽ ሓደ ዝገበሮ ሰብ ኣይፍለዮ።” ይብል። ስለዚ ሓደ ምስ ሓንቲ ምጽማድ (መርዓ) ፍቓድ እቲ ዝፈጠረና እግዚአብሔር ኣምላኽ እዩ። “ብዝኁን ተፋረዩን ንምድሪ ድማ ምልእዋን” ዝብል ትእዛዝን ኸኣ ኻብኡ ዝተዋህበ ሕጊ እዩ። (ዘፍ. 1፡28) ስለዚ መርዓ ኣብ ትሕቲ ጽላል ኣምላኽ ብቅዱስ ተኽሊል ኪፍጸም ኣለዎ። ምኽንያቱ ተኽሊል ሓደ ካብ ምሥጢራተ ቤተ ክርስቲያን ኮይኑ ብዝርአ መንፈሳዊ ኣገልግሎት ዘይርአ ጸጋን በረከትን ዘውህብ፡ ክልተኦም ተጻመድቲ ብሓድነት ኣብ ሃይማኖትን ፍቅርን ሓዳርን ከም ዝጸንሑ ዝገብር ምሥጢር እዩ። መጀመርታ እግዚአብሔር ንሰብኣይን ንሰበይትን ዝፈጠረ ሓደ ኮይኖም እናተረዳድኡ፡ እናተሓጋገዙ ናይ ኵሉ ገዛእትን ኣዘዝትን ኮይኖም ኪበዝኁን ኪፈርዩን ንምድሪ ውን ኪመልእዋን እዩ። (ዘፍ. 1፡27-28)። ቤተ ክርስቲያና ውን ጸሎተ ተኽሊል ኣብ እትፍጽመሉ ጊዜ ነዚ ዝዓለመ ኾይኑ እቲ ኽልተነት ጠፊኡ ብሓድነት፡ ምፍልላይ ጠፊኡ ፍጹም ፍቕሪ ኪምሥረትንን ናይ ሰብኣይን ሰበይትን ምክብባርን ምጽውዋርን ምርድዳእን ኪህልዎም እዩ።

መርዓ ቕዱስ ምዃኑ ኪምህረና ጐይታና ኢየሱስ ክርስቶስ ኣብዚ ዓለም እዚ እቲ ቐዳማይ ተኣምራቱ ኣብ ቤት መርዓ ተረኺቡ እዩ ፈጺምዎ (ዮሓ. 2፡1-14)። “ነቲ ምትእትታውስ ጽቡቕ ኣይኮነን” ዝብል ዘረባ ሓዋርያት’ውን ጐይታ ከምዚ ኢሉ እዩ መሊስዎ። “እዚ ነገር እዚ ነቶም ዝተዋህቦም እንተ ዘይኮይኑ ዅሉ ዝኽእሎ ኣይኮነን። ካብ ከርሢ ኣደኦም ስሉባት ኮይኖም ዝተወልዱ ኣለዉ፡ ሰባት ዝሰለብዎም ስሉባት’ውን ኣለዉ፡ ምእንቲ መንግሥተ ሰማያት ኢሎም ዝተሰልቡ ስሉባት እውን ኣለዉ፡ ነዚ ትምህርቲ እዚ ኪቕበሎ ዝደሊ ይቀበሎ።” (ማቴ. 19፡10-17) ብምባል ኣብ ዓለም ካብዚ ዝተባህለ ትምህርቲ ወፃኢ ምንባር ከምዘይከኣልን ካብ ዓቕምካ ወፃኢ ምንባር ጌጋ ምዃኑን ኣርዲኡና እዩ።

በዚ መሠረት ኣብዚ ወርኀ ጥሪ’ዚ ብጸሎተ ተኽሊልንን ብሥጋሁ ወደሙ መርዓኦም ኪፍጽሙ ይርኣዩ። እዚ ዓይነት ሓሳብ ብዝተቐደሰ መርዓን ሕይወትን ንምንባር ዝዓለመ ስለዝኾነ ኣዝዩ ዘሐጕስ እዩ። ይኹን እምበር እቲ መርዓ ዝፍጸም ዘሎ ብመጽናዕቲ ናይ ዕድመ ልክዕ ናብራ ንምምሥራት ተሓሲቡሉ ድዩ፧ ዋላስ ብሃንደበት ‘ፈትየኪ ፈትየካ’ ብዝብል እዩ፡ ብዘይ ዓሚቝ መጽናዕትን ርድኢትን ዝምሥረት መርዓ ጾር ሓድሕድ ዝጠፍኦ ቐጻልነት ዘይብሉ እዩ። ሰብኣይ ንሰበይቲ ኸይፈለጣ፡ ሰበይቲ ኸኣ ንሰብኣይ ስለዝምርዓዉ ቐሊል ጉዳይ የባእሶም፡ ንእሽቶ ነገር የጨንቖም እሞ ጉዳዮም ናብ ቤት ፍርዲ ይኃልፍ። ሎሚ ኣብያተ ፍርዲ ተጻቢቦም ዝረኣዩ ብኽሲ ሰብኣይን ሰበይትን እዩ። እቲ ጸገም ካብኦም ኃሊፉ ናብ ሥድራን ከባብን ኪኃልፍ ይርአ። መርዓ ቅዱስን ክቡርን እኳ እንተኾነ ተመራዒኻ ምፍታሕ ከኣ ዝገደደ ኽፉእ እዩ።

ስለዚ እምበኣር ተጻመድቲ ናብቲ ዘለዓለማዊ ኽብርን ሕይወትን ኪበጽሑ ዝኽእሉ ብምጽውዋርን፡ ብምክብባርን፡ ብምርድዳእን ዝመርሕዎ ቈይቍ ኾነ ግጭት ዘይብሉ ናብራ ኺህልዎም፡ ሓደ ናይቲ ሓደ ድኹም ጐኒ ብምፍላጥ ኪዕገስን እቲ ድኹም ጎኒ ዚፍወሰሉ መንገዲ ኪፈጥርን ቃል ኪዳን ኸጽንዕን እዩ ዝግባእ። እወ መርዓ ቕዱስ ምዃኑ ምፍታሕ ውን ከምዘይግባእን ሓዋርያት ምሂሮምና እዮም። ምፍልላይ ብሞት ብዝሙት ወይ ብእምነት ምልዋጥ ናይ ሓደ ወገን እንተ ዘይኮይኑ ፍቑድ ኣይኮነን።

ሓዋርያ ቅዱስ ጳውሎስ “ኣቱም ሰብኡት ከምቲ ክርስቶስ ንቤተ ክርስቲያን ዘፍቀራ ኸምኡ ድማ ንኣንስትኹም ኣፍቅሩ፡ እቲ ንሰበርቱ ዘፍቅር ንገዛእ ርእሱ እዩ ዘፍቅር፡ ሰብ ንገዛእ ርእሱ ይምግባን፡ ይከናኸናን እምበር ሰብነቱ ሓደ ይኸውን፡ ክልቲኦም ከኣ ሓደ ኣካል ይኾኑ እዚ ዓቢይ ምሥጢር እዩ” ብምባል እቲ ኺህሉ ዘለዎ ሓድሕዳዊ ፍቕሪ ገሊጽዎ ኣሎ። (ኤፌ. 5፡25-31)። ሰብኣይ ንሰበይቱ ከኽብራ፡ ሰበይቲ’ውን ንሰብኣያ ክተኽብሮ ቅዱስ ተግባር ኮይኑ ንኽልተኦም ብማዕረ ዝብጽሖም እዩ።

ነዞም ኣብዚ እዋን’ዚ ብግቡእ ክርስቲያናዊ ሥርዓትን ትምህርቲ ሃይማኖትን መርዓኦም ዝፍጽሙ ዘለዉ፡ ኸምቲ ጐይታ ብመጀመርታ ኣብ ቤት መርዓ ተረኺቡ በረኸቱ ዝሃበ ሎሚ ውን እዚ በረኸት እዚ ኽህቦምን ክሳዕ ፍጻሜ ሕይወቶም ከጽንዖምን ቅዱስ ፍቓዱ ይኹን።

ይትባረክ እግዚአብሔር አምለከ አበዊነ! 
ወስብሐት ለእግዚአብሔር

ዘመነ ልደት

ዘመነ ልደት

ካብ 29 ታኅሣሥ ክሳዕ 5 ጥር ዘሎ ጊዜ ኾይኑ ጐይታና ኢየሱስ ክርስቶስ ብኅቱም ድንግልና ተጸኒሱ፡ ብኅቱም ድንግልና ከም እተወልደ ብሰፊሑ ይንገር። ከምኡ’ውን ምስጋና መላእኽት፡ ሓጐስ ጓሶትን አምኃ ሰብአ ሰገልን ዝገልጹ ንባባት ይንበቡ።

ኣርእስቲ መዝሙር፦

ይሠርቅ ኮከብ እምያዕቆብ። ወየአትት ኃጢአተ እምእስራኤል። ወአነሂ በኵርየ እሬስዮ። ልዑል ውእቱ እምነገሥት ምድር። ወ፡ ወይከውን ምስማከ ለኵሉ ምድር። ወ፡ ውስተ አርእስተ አድባር። ወ፡ ዮምሰ በሰማያት ይትፌሥሑ ሠራዊተ መላእክት። ወአነሂ በኵርየ እሬስዮ። ወአነሂ በኵርየ እሬስዮ።

ዘቅዳሴ ምንባብ፦
መልእክታት፦
ሮሜ 11፡25-ፍጻሜ።
1ይ ዮሐ. 4፡1-9።

ግብረ ሓዋርያት፦
ግብ. ሓዋ. 7፡12-22።

ምስባክ፦
መዝ. 88/89፥27-28
ወአነሂ በኵርየ እሬስዮ። ወልዑል ውእቱ እምነገሥተ ምድር። ወለዓለም አዓቅብ ሎቱ ሣህልየ።

ወንጌል፦
ማቴ. 2፡1-12።

ቅዳሴ፦
ቅዳሴ ዘዲዮስቆሮስ።

ሥርዓተ ስግደት ካልኣይ ክፋል

በስመ አብ ወወልድ ወመንፈስ ቅዱስ አሐዱ አማላክ!

ሥርዓተ ስግደት ካልኣይ ክፋል

“ኣነ ኸኣ ክሰግደሉ ኢለ ናብ ቅድሚ ኣእጋሩ ፍግም በልኩ፡ ንሱ ድማ ኸይትገብሮ ተጠንቀቕ፡ ምስክር ኢየሱስ እቲ መንፈስ ትንቢት እዩ’ሞ ኣነስ ከማኻን ከምቶም ምስክር ኢየሱስ ዚኅዙ ዘለዉ ኣኅዋትካን ባርያ እየ፡ ንኣምላኽካ ስገድ በለኒ” ራእ. ዮሓ. 19፡10

ብመሠረቱ እዚ ጥቕሲ’ዚ ንመላእኽቲ ናይ ጸጋ ስግደት ከም ዚግባእ ዚገልጽ ደኣ እምበር ዚቓወም ኣይኮነን። ፍቁረ እግዚእ ቅዱስ ዮሓንስ ነቲ መልኣኽ ምስጋዱ ከይፈለጠን ከይተረድአን ኣይኮነን። ጥበብን ምስትውዓልን ጸጋ ፍልጠትን ዚዕድል መንፈስ ቅዱስ ዝኃደሮን ብዛዕባ ምሥጢረ መለኮት ዝተዛረበን ብምዃኑ ብጌጋ እዩ ንመልኣኽ ሰጊዱ ምባል ዕሽነት ጥራይ ዘይኮነ ክሕደት’ውን እዩ።
እቲ መልኣኽ ንቕዱስ ዮሓንስ ‘ኣይትስገደለይ’ ዝበሎ ብሠለስተ ምኽንያት እዩ።

ተውሳክ፡ . . .ሥርዓተ ስግደት ካልኣይ ክፋል

ሣልሳይ ሰንበት፡ ኖላዊ

ኖላዊ፦

ጓሳ ማለት እዩ። ካብ ቅድስት ድንግል ማርያም ዝተወልደ ጐይታና ኢየሱስ ክርስቶስ ሓቀኛ ትጉህ ጓሳ እዩ’ሞ እዚ ሰሙን ‘ኖላዊ’ ይበሃል። ካብ 21 ታኅሣሥ ክሳዕ 27 ታኅሣሥ ዘሎ ጊዜ እዩ። ጓሳ ነባጊዑ ዘድልዮም ዘበለ እናዳለወ ከም ዝሕልዎም፡ ጐይታናን መድኃኒናን ኢየሱስ ክርስቶስ’ውን ከምቲ ነቢያት ዝተነበይሉ፡ ንሕዝቡ ብሥጋን ነፍስን ካብ ኣጋንንትን ሲኦልን ዝሕልው ሓቀኛ ለዋህ ጓሳ እዩ።

ኣርእስቲ መዝሙር፦

ኖላዊ ዘመጽአ ውስተ ዓለም ወልዱ ወቃሉ ለእግዚአብሔር። ዘወረደ እምላዕሉ በዓቅሙ ክርስቶስ እስመ ውእቱ እግዚአ ለሰንበት፡ ይቤሎ አብ ለወልዱ ወልድየ ንበር በየማንየ።

ዘቅዳሴ ምንባብ፦
መልእክታት፦
ዕብ. 13፡16-ፍጻሜ።
1ይ ጴጥ. 2፡21-ፍጻሜ።

ግብረ ሐዋርያት፦
ግብ.ሐዋ. 15፡13-21።

ምስባክ፦
መዝ 79/80
ኖላዊሆሙ ለእስራኤል አጽምእ። ዘይርዕዮሙ ከመ አባግዐ ዮሴፍ። ዘይነብር ላዕለ ኪሩቤል አስተርአየ።

ወንጌል፦
ዮሐ. 10፡1-21።

ቅዳሴ፦
ቅዳሴ፡ ዘእግዝእትነ ማርያም።

ወስብሐት ለእግዚአብሔር!

ካልኣይ ሰንበት፡ ብርሃን

 ብርሃን፦ 

ከምቲ ኣቐዲሞም ቅዱሳን ነቢያት፡ “ብርሃንካን ጽድቅኻን ልኣኽ” እናበሉ ዝተነበይዎ፡ (መዝ. 42፡3)፣ ነታ ኣብ ጸልማት ኃጢኣትን ጽላሎት ሞት ክሕደትን ዝነበረት ዓለም ንምብራህ ኣካላዊ ቃል ኢየሱስ ክርስቶስ ብርሃን ዓለም ንምዃን ፍጹም ሰብ ኮይኑ ተወሊዱ እዩ’ሞ ካልኣይ ሰሙን ‘ብርሃን’ ይበሃል። (ኢሳ. 9፡2፣ ዮሓ. 8፡12)። ካብ 14ታኅሣሥ ክሳዕ 20ታኅሣሥ ዘሎ ጊዜ እዩ።

ኣርእስቲ መዝሙር፦

አቅዲሙ ነገረ በኦሪት። አቅዲሙ ነገረ በኦሪት፡ ከመ ይመጽእ ወልድ በስብሐት ዘይዜንዋ ለጽዮን ቃለ ትፍሥሕት። ወካዕበ ይቤ በአፈ ዳዊት ቡሩክ ዘይመጽእ በስመ እግዚአብሔር፡ ብርሃን ዘመጽአ ውስተ ዓለም። ዘያበርህ ላዕለ ጻድቃን መርዓዊሃ ለቤተ ክርስቲያን፡ ይርዳእ ዘተኀጕለ ያስተጋብእ ዝርዋነ መጽአ ኅቤነ።

ዘቅዳሴ ምንባብ፦

መልእክታት፦
ሮሜ 13፡8-ፍጻሜ።
1ይ ዮሐ. 1፡1-ፍጻሜ።

ግብረ ሐዋርያት፦
ግብ.ሐዋ. 26፡12-23።

ምስባክ፦
መዝ. 42/43
ፈኑ ብርሃነከ ወጽድቀከ። እማንቱ ይምርሐኒ ወይሰዳኒ ደብረ መቅደስከ። ወውስተ አብያቲከ እግዚኦ።

ወንጌል፦
ዮሐ. 1፡1-18።

ቅዳሴ፦
ቅዳሴ፡ ዘእግዚእነ።

ወስብሐት ለእግዚአብሔር!

ቀዳማይ ሰንበት፡ ስብከት

በስመ አብ ወወልድ ወመንፈስ ቅዱስ አሐዱ አምላክ!

ቀዳማይ ሰንበት፡ ስብከት፦

እግዚአብሔር ወልድ ካብ ሰማየ ሰማያት ወሪዱ ካብ ቅድስት ድንግል ማርያም ከም ዝውለድ፡ ኣቐዲሞም ቅዱሳን ነቢያት ሰቢኾም እዮም’ሞ፡ ቀዳማይ ሰሙን ‘ስብከት’ ይበሃል። ስብከት፡- ‘ትምህርቲ፡ ኣዋጅ’ ማለት እዩ። ካብ 7 ታኅሣሥ ክሳዕ 13 ታኅሣሥ ዘሎ ጊዜ እዩ። እዚ ድማ ነቢይ ሙሴ ብኦሪት፡ ቅዱሳን ነቢያት ብትንቢቶም፡ ቅዱስ ዳዊት ብመዝሙሩ “ክወርድ እዩ፡ ክውለድ እዩ” እናበሉ ዝተዛረብዎ ዝዝከረሉ እዩ።

ኣርእስቲ መዝሙር፦
ወልዶ መድኅነ ንሰብክ። ዘእምቅድመ ዓለም ሀሎ። አክሊለ ሰማዕት ሠያሜ ካህናት ወተስፋ መነኮሳት። 

ዘቅዳሴ ምንባብ፦
መልእክታት፦
ዕብ. 1፡1-ፍጻሜ።
2ይ ጴጥ. 1፡19-ፍጻሜ።

ግብረ ሐዋርያት፦
ግብ.ሐዋ. 3፡19-ፍጻሜ።

ምስባክ፦
መዝ. 143/144
ፈኑ እዴከ እምአርያም። አድኅነኒ ወባልሐኒ እማይ ብዙኅ። ወእምእዴሆሙ ለደቂቀ ነኪር።

ወንጌል፦
ዮሐ. 1፡38-ፍጻሜ።

ቅዳሴ፦
ቅዳሴ፡ ዘወልደ ነጐድጓድ።

ወስብሐት ለእግዚአብሔር

 

Our Faith

The Eritrean Orthodox Tewahdo Church is the one Apostolic and Universal, and, for authenticatitly,ng righ
A.  It is stated as ‘Eritrean’ for it is located  within Eritrea’s sovereign integrity, 
B.  And it is affirmed that it is ‘Orthodox’ for  the Church has the true faith,
C.  And is called ‘Tewahdo’ for it believes   Read More . . . 

ርኸቡና

ኦርቶዶክስ ተዋሕዶ ቤተ ክርስቲያን ኤርትራ
ፖ.ሳጹን ቁጽሪ 728
ኣስመራ፡ ኤርትራ
ቴለ፡ +291-1-184290/182270
ፋክስ፡ +291-1-182195